Enkelvoudige en complexe suikers

Ook deze suikers worden uiteraard afgebroken door het lichaam en opgeslagen als glycogeen (=voorraad brandstof voor je lichaam). Maar omdat je lichaam daar meer moeite mee heeft, gebeurt dit een stuk langzamer. Hierdoor komt de suiker meer gereguleerd in je bloedbaan waardoor je lichaam instaat is de insuline op maat aan te maken. Hierdoor hou je dus een balans in je bloedsuikerspiegel waardoor je dus niet naar wat zoets gaat smachten.

Enkelvoudige geraffineerde suiker oftewel snelle suikers worden door het lichaam dus snel opgenomen. De hoeveelheid suiker in je bloed wordt door je lichaam gemeten en opgeslagen. Als de waarde boven een bepaald peil uitkomt wordt er insuline in de alvleesklier aangemaakt om deze suiker om te zetten in glycogeen en op te slaan in het lichaam.  Als er grote hoeveelheden te gelijker tijd in de bloedbaan terecht komen dan gaat je lichaam grote hoeveelheden insuline produceren. Er ontstaat dus een piek. Meestal wordt er zoveel insuline aangemaakt waardoor er weer een te lage bloedsuikerspiegel ontstaat. Je krijgt weer trek in iets zoets!

 
Welke producten bevatten enkelvoudige en welke producten complexe suikers?
 
De volgende producten bevatten enkelvoudige koolhydraten:
Koekjes, gebak, snoep
Wit meel producten zoals wit brood, pannenkoeken, croissantjes, etc
Sausen, kant-en-klare-maaltijden, soepen 
Broodbeleg zoals jam, pindakaas, boterhammenspread
Witte pasta’s
Witte rijst 

De volgende producten bevatten complexe koolhydraten:
Volkoren pasta’s
Zilvervliesrijst
Volkorenbrood
Havermout 
 

Foto: Jaimi fotografie