De havermouttest

Havermout is hip! Havermoutrepen, havermouttoetjes, havermoutkoeken, havermoutpap, havermout…….
 
Maar wat is havermout eigenlijk? Havermout is een graansoort. De korrel wordt gewassen, gepeld, verhit en gewalst. Deze granen hebben veel gezondheidsvoordelen. Het bevat diverse antioxidanten, bevat weinig calorieën en gluten en is makkelijk te bereiden.
Bijna alle producten met havermout in de supermarkt zijn bewerkte producten. Het nadeel van deze producten is dat het ons voorziet van calorieën maar weinig van vitamine en mineralen dat ons lichaam juist nodig heeft.
In de supermarkt liggen diverse pakken havermout. Lees goed de verpakking want er zijn diverse prachtig vormgegeven pakken in omloop (ook biologisch) die de indruk wekken dat je iets heel gezonds in handen hebt. Op het voedingsetiket van een willekeurig mooi pak biologische havermout is te lezen dat er suiker inzit. Natuurlijk kan een beetje suiker geen kwaad maar wees je ervan bewust. Behalve dat er suiker in zit, is het ook in verhouding met pure havermout redelijk prijzig!
 
Mijn tip: Laat bewerkte producten met havermout staan en koop de aller goedkoopste pure onbewerkte havermout (bij bijna alle supermarkten in LR, Vleuten en in De Meern, bij Boer Goes van de Molen uit IJsselstein, ook bij de biologische winkel in de wijk). Maak zelf je havermout lekker op smaak met noten, zaden en vruchten. Het is makkelijk, gezond en goedkoop!

Eenvoudig zelf aan de slag: Mijn drie kinderen (3, 6, 8 jaar) en ik beginnen de dag dagelijks met een bak havermout. Ik maak de havermout aan met gekookt water maar je kan ook kiezen voor warme melk, sojamelk, rijstenmelk of amandelmelk. Ik maak de havermoutpap lekker op smaak met noten, zaden, specerijen en fruit.

Ik heb twee standaard recepten:
 
Winterse havermoutpap met appel, kaneel, rozijnen, walnoten en
Chocolade havermoutpap met banaan, zaden en cacaopoeder (vaak een feest voor kinderen!)

Je kan uitteraard ook andere vruchten gebruiken zoals peer of diepvriesfruit zoals bramen, frambozen of aardbeien. Ook kan je kokosrasp eraan toevoegen of een heel klein beetje honing. Kortom, ga experimenteren en maak jouw favoriete havermoutpap!