Bereid zelf je eigen babyvoeding!

Zo’n 70% van de kinderen in Nederland eet te weinig groente, volgens kinderarts Joosten van het Rotterdamse Erasmus MC-Sophia. Geen goed nieuws want steeds meer Nederlanders lijden meer dan ooit aan diabetes, hart- en vaatziektes!
 
Het eerste jaar krijgen baby’s relatief nog wat groenten omdat ze nog door ons gevoerd worden. Maar na een jaar schommelen de getallen tussen ongeveer 70 tot 80%. Opmerkelijk is dat kinderen die op de kinderdagverblijf een warme maaltijd krijgen, beter scoren op de groente-inname (Bron: Oneworld).
 
Smaakontwikkeling van de baby begint al in de baarmoeder. Rond de 4 tot 6 maanden krijgt je baby vaste voeding. Zelf ben ik moeder van 3 kinderen. Het kon soms erg frustrerend zijn als hij het weer uitspuugde. Dit is een gangbare reactie! Blijf het aanbieden en geef je baby de tijd om te wennen aan smaken. Gemiddeld moet je baby het 10 keer proeven voordat hij het lekker gaat vinden.

 
Je eigen babyvoeding maken is simpel!

 
Wat heb je nodig?
Bakjes om het in te vriezen (bv. de Avent bakjes voor borstvoeding, daar kan prima een portie in)
Vriezer
Staafmixer of vork
Verse groente zoals wortel, pastinaak, bataat, aardappel, etc
 
Kook, grill of stoom de groente heel kort zodat er nog voldoende vitaminen en mineralen in blijven. Laat het afkoelen en maak er een puree van met een staafmixer of maak het fijn met een vork. Vul een bakje met ongeveer 2 eetlepels en vries het in. Elke ochtend pak je een bakje en laat je het ontdooien in de koelkast.
Het voordeel is dat je maar 1 keer in de zoveel tijd het eten hoeft te bereiden.
 
Zo koos ik ervoor om in het begin 2 soorten nitraatarme groenten aan te bieden in anderhalve week tot 2 weken namelijk pastinaak en wortel (dit zijn vrij zoete groenten). Als de bakjes op waren koos ik weer voor 2 tot 3 verschillende groenten. Later ga je smaken combineren.
 
 

Tips:

-kies voor biologisch. Vrij van bestrijdingsmiddelen.
-bied eerst de voedingsmiddelen puur aan dus bijvoorbeeld alleen wortel of alleen bataat. Daarna kan je gaan combineren bijvoorbeeld pastinaak en bataat.
-kook groente maar heel even i.v.m. behoud van vitaminen en mineralen of gebruik een stoommachine of de oven.
-experimenteer pas later met verse kruiden. Voeg dan wat peterselie of oregano toe. Niet te veel want de smaak kan erg heftig zijn.
-dwing je kind nooit of ga de strijd niet aan. Hij/zij weet precies wat op dat moment goed voor hem of haar is.
-laat je kind lekker spelen met eten. Als hij/zij lekker met zijn handen in het eten wil laat hem/haar zijn gang gaan. Op deze manier wordt er een positieve relatie gelegd met voeding en plezier beleven.
-gebruik geen zout omdat je baby geen extra zout nodig heeft. Houd het puur en simpel.
-kies voor nitraatarme voeding zoals wortels, bloemkool, knollen, doperwten en sperziebonen.